Cuprins

Învierea Domnului în temnițele comuniste

Despre prăznuirea Învierii Domnului cu Nicolae Purcărea

Pentru noi, creştinii din închisoare, Patimile şi Învierea erau momentul sublim al trăirii noastre, depăşindu-ne şi pe noi ca oameni. Ne încadram în tradiţiile creştine pe care neamul nostru le trăia în Săptămâna Patimilor şi de Înviere, cu singura deosebire că noi nu aveam bucuria materială.

citește mai departe

Sfintele Paşti cu Virgil Maxim - Aiud, anul 1945

Profitând de atitudinea indecisă a directorului, am obţinut permisiunea să sărbătorim Sfintele Paşti cu slujba religioasă în curtea închisorii, la Troiţa Nicadorilor, la care să ia parte toţi deţinuţii, şi cei de drept comun. Doar criminalilor de război nu li s-a permis să iasă în curte.

citește mai departe

Noaptea Învierii din închisoarea Pitești, anul 1949

Şi iată noaptea de Înviere. Odată cu bătaia clopotelor care răzbea până la noi, au început să apară lumânări aprinse în stradă, dincolo de casele lipite de zidul închisorii. Acest decor, care pentru noi luase proporţii cosmice, avea însă şi semnificaţia mesajului spiritual al acelor care nu ne uitaseră şi care acum doreau să ştim că sunt împreună cu noi sufleteşte.

citește mai departe

Sărbătorirea Paştilor în celula 18 din închisoarea Pitești, anul 1949

Se apropiau Sfintele Pasti, pe la sfârsitul lui aprilie. Iar noi ne pregăteam să sărbătorim primul Paste în închisoare. Camarazii arestati de pe timpul lui Antonescu memoraseră un repertoriu bogat din poeziile lui Radu Gyr. Ne-am pus să le învătăm pe de rost.

citește mai departe

Noaptea Învierii la Jilava, anul 1950

Tensiunea nervoasă creştea în cameră, ca în toată închisoarea. Zilnic, în special noaptea, percheziţii inopinante, bătăi cu pumnii sub fălci, schingiuiri sau călcări în picioare, pentru o talpă de bocanc scrisă sau că nu ai stat drepţi în faţa miliţianului. Programul de timorare era bine gândit pentru prăbuşirea morală şi lichidarea fizică a cât mai mulţi dintre noi.

citește mai departe

Săptămâna Patimilor - Închisoarea Piteşti, Camera 3 Subsol, anul 1951

Paștile din 1951... Eram siguri că, după vizita lui Ţurcanu, Zaharia va veni cu o nouă metodă de tortură. După masa de seară, Zaharia s-a întors ca un taur înfuriat şi şi-a debitat repertoriul lui muzical.

citește mai departe

Paștile la Baia Sprie din memoriile Părintelui Aurel Sandru, anul 1951

In zilele acelea, printre numerosii prizonieri de constiinta din lagarul de exterminare de la Baia Sprie, se numara si preotul aradean Teodor Bej care, posedand o memorie de exceptie, cunostea pe de rost tot tipicul religios pascal.

citește mai departe

Noaptea Învierii la Colonia Peninsula cu Părintele Dimitrie Bejan, anul 1952

În noaptea Învierii, la miez de noapte, când clopotele din "Valea Neagră" sună pentru Învierea Mântuitorului, ni se face o amănunţită percheziţie de către ostaşi. Sub supravegherea comandantului din colonie, a politicului Vasile Blănaru, pontatorul brigăzii, ne ţine de faţă cu aceştia, predica zilei:

citește mai departe

Învierea Domnului cu părintele Liviu Brânzaș, 19 aprilie 1952

În singurătatea de la celula 7, începe o nouă epocă de efervescenţă sufletească. Acum totul începe să fie foarte clar. Parcă mi s-a ridicat un văl de pe creier. Percep frumuseţea Creştinismului cu toată intensitatea. Simt un impuls masiv de a mă dărui slujirii lui Hristos.

citește mai departe

Săptămâna Patimilor la minele Cavnic împreună cu Liviu Brânzaș, anul 1953

Săptămâna Patimilor are în închisoare un alt ecou decât în libertate. Acolo unde nu este suferinţă, lumea este copleşită de pregătirile materiale pentru praznic. Aici, în împărăţia durerii, totul se concentrează pe trăirea semnificaţiei religioase.

citește mai departe

Noaptea Învierii în catacombele minei Cavnic, anul 1953

Noaptea Învierii! Ne risipim pe galerii, la locurile de muncă, dar aproape nimeni nu lucrează. Venirea lui Eisenhower la putere în America ne dă curajul de a ne manifesta mai liber. Numai cei timoraţi încearcă să-şi realizeze norma.

citește mai departe

Sfintele Paști în inima pământului - mina Baia Sprie, anul 1954

Se apropiau Sfintele Pasti, Învierea Domnului nostru IisusHristos. Cugetam la acest mare si sfânt praznic. În iconomia mântuirii, Domnul a rânduit să-i premeargă Patima, chinurile, jertfa cea izbăvitoare Învierii. Trebuia si noi să trecem prin focul suferintei ca să ne curătim si apoi să asteptăm Învierea.

citește mai departe

Sfintele Paști în catacombele minei Baia Sprie, anul 1954 - mărturisirea părintelui Justin Pârvu

În 1954, noi am sărbătorit învierea lui Hristos la 800 metri sub pământ într-o mină de plumb. Personal am fost unul din cei care făceau curse cu acele vagoane joase pe care le foloseau în mină să care minereu; aşa că slujba mea era în principal să merg mult. Mulţi dintre noi munceam împreună.

citește mai departe

Învierea sărbătorită în lanţuri, anul 1956

La proces, la ultimul cuvânt, am acuzat regimul că nu respectă drepturile omului. Mi s'a dat pe loc pedeap­sa maximă: zece ani. Avocatul angajat de familie a făcut recurs şi s'au mai redus patru ani.

citește mai departe

Învierea Domnului cu părintele Gheorghe Calciu - Închisoarea Aiud, anul 1980

...Mă întorc acum la întâmplarea mea de Paşti. Mă pregăteam pentru sărbătoare. Îmi purificam sufletul pe cât puteam, eram surd la insulte, insensibil la lovituri, blindat împotriva foamei, încălzit de o rugăciune interioară.

citește mai departe

Campanii de educație creștin-ortodoxă

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Theologica Euharistia continua Exista distractie si fara alcool

Cine a scris Biblia?

Deși răspunsul la această întrebare ar trebui să fie măcar în parte cel puțin la fel de "greu" ca și răspunsul la întrebarea "Mănăstire într-un picior, ghici ciupercă ce-i?", totuși uneori rezultatele sunt neașteptate. Cu ceva timp în urmă, un jurnalist de la PrahovaTV a mers într-un sat oarecare și a făcut un reportaj prin care să arate ce cultura teologică posedă oamenii credincioși de la țară. Iată reportajul:

Da, cu siguranță nu este de râs ci de plâns. De plâns, nu pentru că nu știm lucruri elementare pe care nu am avut posibilitatea să le cunoaștem, ci pentru că de atâtea ori am fost la Biserică și nu am realizat că duminică de duminică ni se vestește răspunsul la această întrebare măcar în parte:

"Din Sfânta Evanghelie de la Marcu (Matei, Luca, Ioan) citire", sau...

"Din Epistola către Romani a Sfântului Apostol Pavel, citire",  sau...

"Din Epistola Sfântului Apostol Iacob, citire"

Adică "Mănăstire într-un picior, ghici ciupercă ce-i?".

Dar care au fost reacțiile oamenilor în urma acestui reportaj? Mulți eterodocși au avut un "motiv" în plus să arunce cu noroi în ierarhia BOR și să blameze întregul popor drept-credincios, ateii au mai avut un "motiv" în plus să se prăpădească de râs în faţa (in)cultururii teologice a religioșilor, iar ortodocșii docți au avut un "motiv" în plus de a arunca cu piatra în marea majoritate a credincioșilor, pentru ignoranța câtorva frați de credință mai mici.

Nu suntem de acord cu niciunii dintre cei care s-au lăsat manipulați de "obiectivitatea" reportajului. Nu suntem de acord pentru că reportajul este vădit unul subiectiv, cu oameni aleși doar pe sprânceană iar nicidecum un sodaj de opinie care să fie reprezentativ pentru marea majoritate a credincioșilor. Așadar, acest reportaj este unul dezinformant din pricina faptului că te face să cazi în capcana de a atribui niște trăsături izolate unei întregii comunități de oameni, ducându-ne la polemici nejustificate. Nici eterodocșii, nici ateii și nici domnul Adrei Preșu nu au înțeles că niște oameni selectați în mod subiectiv, nu reprezintă un motiv logic de a face generalizări în masă. E ca și cum te-ai duce într-o bodegă și i-ai întreba pe clienți dacă se duc duminica la Biserică, iar apoi ai trage concluzia că poporul român stă mai mult prin baruri decât la biserică.

Desigur că prin cele spuse mai sus nu scuzăm lipsa de cultură teologică elementară a celor intervievați, și desigur că din păcate mai sunt destui astfel de oameni. Dar nu scuzăm nici reaua intenție a realizatorilor reportajului și nu scuzăm nici inflamația de orgoliu a învățaților și erudiților care au uitat că, printre altele, Dumnezeu le-a dat luminarea minții cu scopul de a-i ajuta pe cei mai mici din jur. Căci talanții ni s-au dat ca să-i lucrăm în folosul lui Dumnezeu și al aproapelui iar nu ca să aruncăm cu ei în obrazul semenilor.

Așadar să trecem la răspunsul propriu-zis:

Biblia, în forma pe care o avem astăzi, este o adunare de cărţi din Vechiul şi Noul Testament, având autori diferiţi şi fiind scrise chiar şi la câteva sute de ani distanţă una de alta.

Vechiul Testament conţine 39 de cărţi canonice, recunoscute de către tradiţia iudaică, pe de-o parte, şi de Biserica Ortodoxă, pe de alta. Acestora li se adaugă alte 14 cărţi, pe care ambele tradiţii le consideră doar „bune de citit“, adică ziditoare de suflet, conţinutul lor nefiind obligatoriu pentru actul de credinţă în sine.

Noul Testament cuprinde 27 de cărţi canonice, recunoscute încă din secolul IV (Sinodul local din Laodiceea, anul 360) şi secolul VIII (Sinodul al VII-lea Ecumenic, anul 787) şi rămase astfel în conştiinţa şi practica Bisericilor Ortodoxe.

În totalitate, Sfânta Scriptură cuprinde 80 de cărţi dintre care 66 sunt considerate de Biserica Ortodoxă ca fiind canonice, adică inspirate de Duhul Sfânt.

IPS Bartolomeu Anania face o descriere magistrală a ceea ce reprezintă Biblia:

"Biblia e Cartea care cuprinde cărţile. Biblia, aşadar, e Biblioteca; Biblioteca prin excelenţă, singură şi singulară în dumnezeiasca ei omenitate. Orice bibliotecă din lume poate avea cuvinte despre Dumnezeu; Biblia e însăşi rostirea lui Dumnezeu, anume pentru oameni şi prin oameni. Inspirată de Duhul Sfânt, ea e Cartea devenită cărţi."

În continuare prezentăm cărțile care alcătuiesc Biblia și autorii acestor cărți:

VECHIUL TESTAMENT

CARTEA

AUTORUL

Facerea

Moise

Ieșirea

Leviticul

Numerele

Deuteronomul

Iosua Navi

Iosua Navi

Judecători

Iosua Navi

Rut

Samuel, dupa Talmudul Babilonian, ceea ce este puțin probabil.

Cartea Întâi a Regilor

Bucăți din carte pot fi scrise de Samuel sau ucenicii lui. Moartea lui Samuel este menționată în 1 Samuel 25.

Cartea a Doua a Regilor

Cartea a Treia a Regilor

Necunoscut. Tradiția ebraică străveche îl numește pe Ieremia.

Cartea a Patra a Regilor

1 Paralipomena

Ezdra

2 Paralipomena

Ezdra

Ezdra și alții

Neemia

Neemia și alții (probabil unul din autorii Ezdra)

Estera

Necunoscut, posibil Mardoheu

Iov

Necunoscut

Psalmii

David, fii lui Core, Asaf, Solomon, Moise și alții

Proverbele lui Solomon

Solomon și alții

Ecclesiastul

Probabil Solomon

Cântarea cântărilor

Cel puțin primul verset îl atestă pe Solomon ca autor

Isaia

Isaia

Ieremia

Ieremia

Plângerile lui Ieremia

Ieremia

Iezechiel

Ezechiel

Daniel

Daniel

Osea

Osea

Amos

Amos

Miheia

Miheia

Ioil

Ioil

Avdia

Avdia

Cartea lui Iona

Iona

Naum

Naum

Avacum

Avacum

Sofonie

Sofonie

Agheu

Agheu

Zaharia

Zaharia

Maleahi

Maleahi

Cartea lui Tobit

Tobit

Iudita

Iudita

Baruh


Epistola lui Ieremia

Ieremia

Cântarea celor trei tineri


Cartea a treia a lui Ezdra

Ezdra

Cartea Înțelepciunii lui Solomon


Cartea înțelepciunii lui Isus, fiul lui Sirah


Istoria Susanei


Bel și Balaurul


Cartea Întâi a Macabeilor


Cartea a Doua a Macabeilor


Cartea a Treia a Macabeilor


Rugăciunea lui Manase

 


NOUL TESTAMENT

CARTEA

AUTORUL

Matei

Matei

Marcu

Marcu

Luca

Luca

Ioan

Ioan

Faptele Apostolilor

Luca

Romani

Pavel

1 Corinteni

2 Corinteni

Galateni

Efeseni

Filipeni

Coloseni

1 Tesaloniceni

2 Tesaloniceni

1 Timotei

2 Timotei

Tit

Filimon

Evrei

Pavel

Iacob

Iacob

1 Petru

Petru

2 Petru

1 Ioan

Ioan

2 Ioan

3 Ioan

Iuda

Iuda

Apocalipsa

Ioan


Share

Pentru a lăsa un comentariu trebuie să te înregistrezi.
Fă-ţi un Cont nou dacă e prima oară când vrei să laşi un comentariu.
Dacă ai deja un cont click aici pentru a intra pe pagina de log in.

Ultimele comentarii

Înregistrare (login)

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro